Fogyás

„Rendszeresen mozgok, mégsem fogyok.” – Sokszor hallom ezt a ’panaszt’.

Van néhány alapdolog, amire érdemes odafigyelni:

– Étkezz rendszeresen és finomat!
Nagyon fontos lenne a reggeli, és szuper lenne, ha nem a vacsora lenne a nap „bőségtálja :)”.
– Étkezz egészségesen, rendelj például a Spejzből
– Az én nagy szívfájdalmam, hogy a sör is egy igazi „puffasztóbomba” 🙂
– Ne habzsoljunk! „Csak 5 percem van az ebédre” és hopp el is tűnik egy menü kutyafuttában…
Fontos, hogy le tudj ülni és Szánj „időt” az étkezésre! Nyugi a munka megvár, senki sem csinálja meg eközben helyetted. 🙂
– Ne vigyünk be jóval több kalóriát, mint amennyit elégetünk a mozgással!
– Kerüljük az egyhangú edzéseket! Ha mindig ugyanolyan edzést, ugyanolyan tempóban, ugyanolyan intenzitással végzel, a szervezet megszokja és nem fog csökkenni a súlyod. Érdemes változatossá tenni az edzéseket: fartlek, iramváltós, emelkedős edzés, esetleg erősítéses keresztedzés…
Az egyhangúság megszüntetése mellett azért fontos, hogy változatosságot vigyél edzéseidbe, mert így különböző „stresszhatások” érik szervezetedet. Ez segíti a szervezet adaptációját a különféle terhelésekhez. Továbbá elkerülheted azokat a sérüléseket, melyeket az egyhangú túlterhelés okoz (Overuse szindróma). Ezek a sérülések akkor jelentkeznek, ha mindig ugyanazt edzed újra és újra. Ilyenkor mindig ugyanaz a terhelés éri a szervezetedet, ugyanabban a formában.

Hogy ezt elkerüld, érdemes szakembertől tanácsot kéni.

Cikk a Runner’s World oldalán

„Hogyan hízhatnak el a futók? Bár általában eleget mozognak, vannak napok, amikor nem égetnek annyi kalóriát, amennyit a fogyáshoz kellene. Egyre több kutatás mondja ki, hogy az ajánlott napi mozgásmennyiség nem mindenkire igaz, ezen sokaknak emelniük kell ahhoz, hogy kisebb számot mutasson a mérleg mutatója. Ezen kívül a nem megfelelő táplálkozás és a bevitt kalóriák alul-becsülése is hízáshoz vezethet.

Mire érdemes figyelni, ha fogyni szeretnél?

Az erősítő edzések beiktatása elég hatékony módszer lehet a fogyáshoz, hiszen az izomtömeg mérete és minősége is fontos a fogyás szempontjából. Ha például heti 3-szor végzel erősítő edzést, több kalóriát égethetsz el a pihenő során, mint ha nem lenne akkora izomtömeged (pl. nem végeznél erősítő edzést).

Sok futó napi 30-90 percet szán az edzésre, a nap nagyobb részét viszont ülve tölti. Pedig még az állás is egészségesebb, mint az ülés. Jó megoldás, ha sétálsz telefonálás közben, gyakran felállsz napközben.

Talán a fogyás legfontosabb eleme a kalóriabevitel. Sokan ugyanis túlbecsülik a futás során elégetett kalóriamennyiséget, ennek hatására pedig többet esznek utána. Érdemes inkább futás előtt enned valamilyen fehérjében és minőségi szénhidrátokban gazdag ételt, utána pedig ne nassolj!

Egyébként kutatások szerint az edzés is csökkenti az éhségérzetet, ha gondolod, tehetsz egy próbát azzal, hogy vacsora előtt mész el futni.

Ettől függetlenül annyira összetett a fogyás folyamata, hogy nehéz egyetlen hatékony módszert kiemelni. Annyi viszont biztos, hogy a rendszeres mozgás és a megfelelő étrend a kulcsa, és ne lepődj meg, ha a sok futás mellett is képes vagy hízni…”